Tarptautinio bakalaureato diplomo programa (TB DP)
Pasiruošk tokiai ateičiai, apie kokią svajoji!
Tarptautinis bakalaureatas – tai akademiškai itin stipri ir visame pasaulyje pripažįstama dvejų metų programa, skirta 16-19 m. mokiniams. TB diplomą vertina ir Lietuvos, ir užsienio universitetai.
Karalienės Mortos mokykloje siekiame suteikti jaunuoliams tiek galimybių, kiek tik įmanoma, kad jie pasiektų aukščiausių savo rezultatų ir, baigę šią programą, įstotų į savo pirmojo pasirinkimo universitetus.
Mokomųjų dalykų pasirinkimas ir lygiai
Mokiniai TB programoje privalo mokytis 6 dalykus – iš kiekvienos grupės turi pasirinkti po 1 mokomąjį dalyką. Juos mokiniai renkasi pagal savo pomėgius, stiprybes ir planuojamas studijas.
3 dalykai turi būti pasirinkti mokytis aukštesniuoju lygiu (higher level, HL), kiti 3 – standartiniu lygiu (standard level, SL).
Per dvejus TB programos metus aukštesniojo lygio kursui skiriama 240 valandų, standartinio lygio – 150 valandų.
Dėstomoji kalba
Visa Tarptautinio bakalaureato diplomo programa yra dėstomoji anglų kalba. Lietuvių kalba vedamos tik lietuvių literatūros pamokos.
Lietuvių literatūra
Anglų kalba ir literatūra (English A)*
*Anglų kalbą ir literatūrą, kaip 1 grupės dalyką, mokosi lietuvių kalba nekalbantys mokiniai (atvykę iš užsienio). Iš 2 grupės jie renkasi ispanų kalbą.
Mokiniai, kurių gimtoji kalba yra lietuvių, 1 grupėje renkasi lietuvių literatūrą, o iš 2 grupės gali rinktis – anglų kalbą arba anglų kalbą ir literatūrą.
Anglų kalba ir literatūra (English A)
Anglų kalba (English B)
Ispanų kalba (Ab initio)
Istorija
Geografija
Ekonomika
Globalioji politika
Biologija
Chemija
Fizika
Kaip šeštąjį mokomąjį dalyką mokiniai turi pasirinkti vieną dalyką iš 2 (ispanų kalba), 3 arba 4 grupės.
Visi Tarptautinio bakalaureato diplomo siekiantys mokiniai papildomai atlieka šias 3 privalomas veiklas: rašo išplėstinį rašinį (Extended essay), nagrinėja Pažinimo teorijos (TOK) kursą ir vykdo projektinę CAS (angl. Creativity, Activity, Service) programos veiklą.
TB filosofijoje šie 3 komponentai vadinami branduolio dalykais ir jais siekiama išplėsti mokinių akademinius patyrimus bei sudaryti galimybę įgyjamas žinias ir kompetencijas taikyti praktikoje.
Pažinimo teorijos kurse mokiniai yra prašomi apmąstyti žinių prigimtį ir ieškoti atsakymo į klausimą – kaip mes žinome tai, ką teigiame žinantys.
Mokiniai mokosi suvokti ir kritiškai vertinti įvairius pažinimo (mokymosi) būdus ir sritis, kelti klausimus, vertinti informacijos šaltinius, formuluoti argumentus, reikšti nuomonę. Mokydamiesi jie taip pat:
- aiškiau suvokia pažinimo proceso daugiasluoksniškumą,
- įsivardija ir įsivertina savo turimas nuostatas,
- lavina gebėjimą įžvelgti skirtingas perspektyvas,
- padaro įžvalgų srityse, kurių anksčiau nebuvo apmąstę,
- įvertina mokomųjų dalykų sąsajas,
- lavina kritinį mąstymą ir tobulina analitinius įgūdžius.
Tai – 100 valandų kursas, integruotas į kitus mokomuosius dalykus (2 pamokos per savaitę). Pažinimo teorija vertinama pristatymu žodžiu ir mokinio rašomu 1600 žodžių rašiniu.
Tai – savarankiškas mokslinis tiriamasis darbas (4000 žodžių rašinys), kurį kiekvienas mokinys rašo savo pasirinkta tema, pasirinkto dalyko mokytojui.
Šio darbo metu mokiniai ne tik gilinasi į juos dominančią sritį, bet ir praktiškai ruošiasi studijoms universitete: mokosi formuluoti tinkamus tyrimo klausimus, įsitraukti į temos nagrinėjimą, išsakyti savo idėjas ir argumentus.
Savarankiškam darbui skiriama apie 40 val.
Tai yra esminė ir unikali TB programos dalis, kurios tikslas – auginti įvairius mokinio gebėjimus. Ji padeda mokiniams suvokti užklasinę veiklą kaip kasdienybės dalį – imdamiesi jos, mokiniai mokosi išlaikyti balansą tarp akademinės ir kitos asmenybę auginančios veiklos.
Mokiniai dalyvauja įvairiose veiklose, inicijuoja ir įgyvendina asmeninius ar bendruomeninius projektus. Projektai gali apimti bet kurią vieną kryptį arba sujungti dvi ar visas tris kūrybiškumo, fizinės veiklos ir savanorystės kryptis:
- Kūrybiškumas (Creativity) – menas bei kitos veiklos, lavinančios kūrybinį mąstymą.
- Fizinė veikla (Activity) – sportas ar kita veikla, ugdanti sveikos gyvensenos įgūdžius.
- Socialinė veikla (Service) – savanoriška veikla, kurios metu ugdomos mokinio socialinės kompetencijos ir rūpestis kitais bendruomenės nariais ar aplinka.
REIKALAVIMAI DIPLOMUI GAUTI
Baigdami Tarptautinio bakalaureato diplomo programą mokiniai turi sėkmingai įvykdyti šiuos reikalavimus:
- Mokytis ir baigti 3 dalykus aukštesniuoju lygiu.
- Mokytis ir baigti 3 dalykus standartiniu lygiu.
- Baigti Pažinimo teorijos (TOK) kursą.
- Pateikti originalų Išplėstinį rašinį (EE), kurio apimtis yra 4000 žodžių.
- Išpildyti individualų kūrybinės, fizinės ir socialinės veiklos (CAS) planą.
EGZAMINAI
Mokiniai privalo laikyti galutinius visų šešių dalykų egzaminus. Egzaminus rengia ir vertina išorinė Tarptautinio bakalaureato organizacija (IBO). Pasiekimai kiekviename dalyke vertinami nuo 1 (nepatenkinamai) iki 7 (puikiai) balų. Iš egzaminų reikia surinkti ne mažiau kaip 24 taškus. Maksimalus galimas balų skaičius diplomui yra 45.
Aukštesniojo ir standartinio lygio dalykai yra vertinami vienodai, skaičiuojant bendrą diplomo įvertinimą. Tai reiškia, kad 6 balų įvertinimas standartinio lygio dalyke nėra mažiau vertingas nei 6 balai atitinkamame aukštesniojo lygio dalyke.
Atveria duris
TB diplomas suteikia platesnes galimybes. Sėkmingai TB diplomo programą pabaigęs mokinys yra laukiamas geriausiuose užsienio universitetuose, nes TB diplomas yra pripažįstamas kaip atliepiantis ypač aukštos kokybės tarptautiniu mastu pripažįstamą ugdymo standartą. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad TB DP mokiniai demonstruoja geresnį pasirengimą mokytis universitete ir prisitaikyti prie studentams keliamų reikalavimų.
Mokiniai puikiai išlavina kalbinius įgūdžius
Puikiai angliškai kalbantys mokiniai naudojasi plačiais informaciniais resursais, efektyviai bendrauja, įsitraukia į tarptautinius klausimus ir turi platesnį pasirinkimą studijoms po mokyklos.
Mokiniai išnaudoja savo potencialą
Ši dinamiška programa mokiniams kelia aukštus akademinius lūkesčius, skatina drįsti naujoms patirtims, išeiti iš komforto zonos, siekti tikslų, nebijoti klaidų ir iššūkių ir taip paaugti kiekvieną dieną.
Mokiniai renkasi, ko mokysis
Diplomo programa suteikia galimybę pasirinkti mokykloje studijuojamus dalykus pagal turimus pomėgius, akademines ambicijas ar įsivardintas asmenines stiprybes.
Mokoma holistiškai
Programa reikalauja aukštos motyvacijos, akademinio atkaklumo ir įsitraukimo, bet taip pat siekiama užtikrinti pusiausvyrą tarp akademijos ir kitos veiklos, sudarant galimybes mokinių kūrybinei veiklai, savęs lavinimui ir atsakingam įsitraukimui į vietinių ar tarptautinių bendruomenių veiklą. Programa moko įsivertinti stiprybes ir auginti asmenines savybes, kurios kelia iššūkių.
Įgalina mokytis visą gyvenimą
Dėka savo dinamiškumo, nuoseklaus mokymosi, aukštų akademinių lūkesčių, programa ypatingai sustiprina mokinių gebėjimą mokytis savarankiškai, įtvirtina išskirtinius mokymosi įgūdžius ir išlavina mokinių darbo etiką ir asmeninę atsakomybę.
Tarptautinio bakalaureato mokinio profilis apibūdina 10 savybių, kurias vertina viso pasaulio TB mokyklos. Visų TB programų siekis – ugdyti tarptautinį požiūrį turinčius žmones, kurie yra bendruomeniški, suvokia atsakomybę už mūsų planetos ateitį ir prisideda prie geresnio bei taikesnio pasaulio kūrimo.
Puoselėja savo smalsumą, ugdosi klausimų formavimo ir tyrimų atlikimo įgūdžius. Moka mokytis savarankiškai ir drauge su kitais. Noriai mokosi ir tai daro visą gyvenimą.
Geba suprasti ir taikyti teorines žinias praktikoje, domisi įvairiomis disciplinomis. Įsitraukia į vietinių ir globalių problemų sprendimą bei idėjų įgyvendinimą.
Taiko kritinio ir kūrybinio mąstymo įgūdžius analizuojant ir sprendžiant sudėtingas problemas. Yra iniciatyvūs priimdami pagrįstus, etiškus sprendimus.
Yra kūrybingi ir geba bendrauti pasitikėdami savimi, įvairiais būdais ir skirtingomis kalbomis. Efektyviai bendradarbiauja ir atidžiai klausosi, atsižvelgdami į kitų asmenų ir grupių nuomonę.
Elgiasi sąžiningai ir dorai, vedami stipraus teisingumo ir sąžiningumo jausmo. Gerbia visų žmonių teises ir orumą. Prisiima atsakomybę už savo veiksmus ir jų pasekmes.
Analizuoja ir kritiškai vertina tiek savo kultūrą, tiek asmenines istorijas, taip pat ir kitų vertybes bei tradicijas. Domisi įvairiomis nuomonėmis, jas analizuoja, ir yra pasirengę mokytis iš patirties.
Yra empatiški, užjaučiantys ir pagarbūs. Užsiima socialine veikla bei imasi iniciatyvos, siekdami teigiamų pokyčių tiek aplinkiniams, tiek supančiam pasauliui.
Neapibrėžtumą priima ryžtingai ir yra jam pasiruošę; siekdami atrasti naujas idėjas ir inovatyvius sprendimus dirba tiek savarankiškai, tiek bendradarbiaudami. Susidūrę su iššūkiais ir pokyčiais yra atsparūs ir geba rasti išradingus sprendimus.
Supranta, kad siekiant savo ir kitų gerovės, yra svarbu suderinti intelektualinius, fizinius ir emocinius gyvenimo aspektus. Pripažįsta, kad yra susiję su kitais žmonėmis ir su pasauliu, kuriame gyvena.
Nuodugniai apmąsto pasaulį, jo reiškinius ir savo idėjas bei patirtis. Supranta savo stiprybes ir silpnybes, kad galėtų efektyviai mokytis ir tobulėti.
Laura Vizbarienė,
Vilniaus Karalienės Mortos mokyklos gimnazijos vadovė
laura.vizbariene@kmmokykla.lt
+37064069374
Virginija Barbaravičiūtė,
Vilniaus Karalienės Mortos mokyklos gimnazijos ugdymo vadovė
virginija.barbaraviciute@kmmokykla.lt